Wednesday, May 31, 2006

Editering av film av tandem fallskjermhopping for dummies

Denne posten er dedikert til de som driver med editering av filmen som filmes av et tandem fallskjermhopp. Aller først vil jeg minne dere på at man som regel har gruet seg en del i forkant av hoppet, samlet mot så godt man kan, tenkt og grublet. Så får man en spektakulær opplevelse, totalt forskjellig fra alt annet man har prøvd her i livet, og best av alt, noen har filmet det hele! O lykke, tenk å gjenoppleve magesuget, spenningen, det absurde, se sitt eget ansikt i skrekkblandet fryd i fritt fall. Og så viser det seg at kameramannen har latt seg fascinere av special effects-knappen på videokameraet og det hele minner mer om ”My First Home Video” enn noe annet. Her følger derfor en enkel liste å forholde seg til for fallskjermhoppende kameramenn og editors:
  • Saktefilm er en effekt som bør brukes med måte. Som en tommelfingerregel vil jeg si fem sekunder er absolutt maksimum i fallskjermkontekst. To minutter saktefilm er mildt sagt å overdrive. Tema for saktefilmingen er også vesentlig. Et eksempel på et ikke-egnet tema kan være når tandemhopperen sakte justerer på hoppelua, sakte prater litt med instruktøren, sakte snur seg for å gå sakte mot flyet, hvor hun står sakte i kø for å gå inn i flyet og zzzz...
  • Vi er innforstått med at fallskjermhopping er noe som er overstått på relativt kort tid, og det er nok de færreste som vil forvente seg en ti-minutters film av opplevelsen. Å prøve å hale ut tiden ved å vise noen sekunder, kjøre film i revers og vise de samme sekundene på nytt, er derfor unødvendig. Å bruke denne effekten på selve hoppet, idet man stuper ut av flyet, er grov filmbeskadigelse.
  • Valg av musikk er også avgjørende for filmopplevelsen. Dette problemet unngås enklest ved å utelate musikk fullstendig og heller la hopperen gjenoppleve også lydbildet, inkludert sine egne frydefulle hyl. Hvis man først bestemmer seg for å kutte originallyden og legge på musikk, er det ikke, jeg gjentar, ikke kult å se seg selv hoppe i fallskjerm til lyden av et par tilfeldige Anastacia-låter.
Vi skjønner at det å hoppe i fallskjerm for dere er like naturlig som det er for oss å reise med fly uten å hoppe ut. Allikevel. Jeg lover dere. Dere trenger ikke å føle at dere må kulifisere filmen. Råmaterialet vil nok gjøre susen og vel så det for de aller fleste av oss.

UPDATE:
Etter tips fra i1277 har jeg laget YouTube av elendigheten, så dere kan se med egne øyne (kameraet sitter på hjelmen hans så vi får heller se gjennom fingrene med at vinkelen av og til er litt underlig):

23 Comments:

At 1:08 am, Blogger i1277 said...

Snodig hvordan folk har fått det for seg at det gir et proft inntrykk å lesse på med forstyrrende special effects på hjemmevideoer og Powerpoint-presentasjoner.

Men hvor er filmen, du har formodentlig lagt den ut på YouTube for all to see?

 
At 10:07 am, Blogger ballerina said...

Åh, det var en god idè! Fikse YouTube...

 
At 7:00 pm, Anonymous Anonymous said...

Konge video. Kunne klart meg uten grylinga til anastacia i bakgrunnen, men vi har jo alltids mute-knappen ;)

 
At 11:05 am, Blogger ballerina said...

Er en god del jeg kunne klart meg uten i den filmen ja... Mer malplassert musikk skal man jaggu lete etter!

 
At 9:06 pm, Blogger Rambukk said...

Gratulerer, nydelig hopp!

 
At 11:26 am, Blogger ballerina said...

Takk takk! Nydelig er ordet! :)

 
At 4:37 pm, Blogger Esquil said...

Jeg har bare sett 48 sekunder (har trangbånd) men jeg likte anastaciasangen... Ikke slå...

Den italienske moten, derimot. Men siden du tar deg bra ut i det der burde du kle det meste :) Hva er det egentlig du har på hodet?

 
At 10:01 am, Blogger ballerina said...

Jeg som følte meg så kul i hoppedrakten! På hodet har jeg en hoppelue, men den ble tatt av før hoppet mot min vilje (jeg var redd håret skulle vikle seg inn i fallskjermen i det den løste seg ut).

Men du seriøst... Anastacia-sangen... Jeg unnskylder deg litt med at du bare har sett 48 sekunder, men det er under tvil.

 
At 1:31 pm, Blogger Esquil said...

Du var kul i drakten, det var ikkje sånn ment. hmm. er på tynn is merker jeg. dette er ikke motekongen speaking.

hehe..
vi har ikke helt lik musikksmak da, ut fra spillelista di akkurat nå er det bare Pixies vi har felles. Og jeg kan like Buckley.

 
At 1:42 pm, Blogger ballerina said...

Hehe, joda, men det handler ikke så mye om musikksmak som musikkanvendelse i dette tilfellet. Selv om jeg liker Buckley ville jeg f.eks ikke like å ha Hallelujah som filmmusikk til fallskjermhoppefilmen. Det stemmer ikke helt overrens med sinnstilstanden jeg var i der og da.

Det var derfor jeg tenkte du kanskje hadde endret mening om du hadde sett hele, for den blir mer og mer malplassert i mine øyne.

 
At 4:47 pm, Blogger Esquil said...

Nå har jeg sett den, uten lyd. Du er en tøff dame. Det som overrasker mest er at du hopper fra fly uten hjelm. Her hjemme har jo snart alle syklistene hjelm.

Og han mannen bak deg har hjelm. Betryggende?

 
At 5:11 pm, Blogger ballerina said...

Heheh, det reagerte mamma på også! Jeg tenkte ikke over det, tenkte mer at hvis noe går galt under hoppet, så hjelper det ikke mye med hjelm...

 
At 2:38 pm, Blogger Esquil said...

sant.. kan like godt ha med bibel og whiskey i steden..

der var the cure på plass på hitlista di ja :) jeg lurer på hva du hører på av pixies?

 
At 3:58 pm, Blogger VamPus said...

Fett fett fett.. kommer de dressene i vanntett versjon? Sånn i tilfelle man..vel, tisser på seg?

 
At 5:47 pm, Blogger ballerina said...

Esquil: Mest Doolittle, som jeg synes er helt fantastisk. Har også Bossanova og Trompe le Monde, men hører ikke like mye på de.

VamPus: Heheh, jeg tror ikke fallskjermtissing er et utbredt problem blant tandemhoppere - de var ganske flinke til å skape trygghetsfølelse der (selv om de dro et par dårlige spøker av typen "skal vi bare bruke denne fallskjermen selv om den ikke fungerte ordentlig sist?" - IKKE morsomt).

 
At 1:49 pm, Blogger Esquil said...

Du har peil :) Det er de samme pixies-albumene som jeg har. Og de samme preferansene.

Liker monkey's going to heaven aller best.
There was a guy..
An underwater guy who controlled the sea...
Got killed by ten million tons of sludge from New York and New Jersey.

 
At 12:33 pm, Anonymous Anonymous said...

All time low! This person should not be allowed to ever come near an editing system. Some people just don't have the talent for it. Did you have to pay for this??? Ask for a refund! This film is an insult to all professional staff of the skydiving world...

/Tandem pilot

 
At 4:43 pm, Blogger ballerina said...

Sure had to pay! I thought about asking for a refund, or at least ask for another dvd with the raw material, but he was a really nice guy in all possible ways, so I didn't feel like insulting his work either. They probably did it with the best intentions.

But it does suck.

However, I'm happy to learn that this is not the general idea of cool video editing in the skydyving world. ;)

 
At 8:55 pm, Anonymous Anonymous said...

I see your point. As you said, he did it with the best intentions. No need to be rude. I would have liked to mail you privatly but I didn't find any contact information. In your shoes I would still ask for the raw material and re-edit. Good luck & blue skies! :)
/Tandem pilot

 
At 9:09 pm, Blogger ballerina said...

This comment has been removed by the author.

 
At 1:13 pm, Anonymous Anonymous said...

ho rischiato d perdere una ballerina (solo quello ovviamente...)...

 
At 2:28 pm, Blogger ballerina said...

Ovviamente... Comunque, il rischio era piccolo rispetto al rischio che metti solo essendo una rottura di polle. ;p

 
At 5:53 pm, Blogger Unknown said...

Me saro' chiesto
cento, mille volte
io che nun so
ne' re ne' imperatore
che ho fatto
pe' trovamme 'sta regina
ner letto, fra le braccia
in fonno ar core
e datosi che sei cosi' preziosa
stasera io te vojo di' 'na cosa...
Te c'hanno mai mandato
a quer paese ?
Sapessi quanto gente che ce sta'...
er Primo Cittadino e' amico mio
tu dije che te c'ho mannato io...
... e va.....
va avanti tu
che adesso c'ho da fa'
sarai la mia meta'
ma si nun parti
diventi n'artro po'
la mia tre quarti...
E va...e va...
nun poi sape' er piacere che me fa'
magari quarche amico te consola
cosi' tu fai la scarpa e lui te sola
io te ce manno sola
sola senza de me
Gia' che ce so'
me levo st'artro peso
co' te, che fai er capoccia
e stai piu' su
te sei allargato troppo..
senti...'a coso...
mica t'offenni se te do' der tu?
Te c'hanno mai mannato
a quer paese?
Sapessi quanta gente che ce sta'
a te te danno la medaja d'oro
e noi te ce mannamo tutti in coro.
E va... e va.....
chi va co' la corente e' 'n'baccala'
io so' salmone
e nun me frega niente
a me me piace anna'
contro corente....
E va..... e va.....
che piu' sei grosso
e piu' ce devi anna'
e t'aritroverai ner posto giusto
e prima o poi vedrai
ce provi gusto....
Ma quanno la matina
sto allo specchio
c'e' un fatto
che me butta giu' er morale
io m'aritrovo sempre
ar gabbinetto
e me ricanto sempre 'sto finale...
te c'hanno mai mannato
a quer paese
cosi' io m'encoraggio
e me consolo
cor fatto
de mannammece da solo...
E va.... e va...
che si ce devi anna',
ce devi anna'....
tanto si t'annisconni
dietro a 'n'vetro
'na mano c'hai davanti
e l'artra dietro
e va... e va.....
e' inutile che stamo a litiga'
tenemose abbracciati
stretti stretti
che tanto prima o poi
c'annamo tutti
a quer paese,
tutti a quer paese la'..
aho', e che fai?
Che nun venghi?
Chi e', aho'...e pe' forza..
e che, nun vengo?

 

Post a Comment

<< Home

En blogg kan være et godt verktøy for en som i litt for stor grad glemmer de små og store tingene som utgjør livet. Dette er min reserve- hukommelse.