Tuesday, December 12, 2006

En strålende idè

Når jeg er ute og flyr er jeg nesten alltid over maksgrensen for tillatt bagasjevekt. Heldigvis er personalet flinke til å se gjennom fingrene med slikt, og jeg har fått passere med opptil ni kilo overvekt – dog med strengt blikk og beskjed om at dette er helt på grensen av hva som er akseptabelt. For å lure meg unna pleier jeg å pakke tunge ting i håndbagasjen, som jo aldri veies. En gang hadde jeg 16 kilo håndbagasje + pc-veske. Det funket som en kule rent teknisk, men genistreken hadde selvsagt den mindre geniale baksiden at jeg måtte drasse rundt på 16 kilo (+ pc-veske) hele resten av dagen.

Så mens jeg stod i innsjekkingsskranken sist med blytung håndbagasje og pønsket på mulige løsninger hvis de mot formodning skulle be om å få veie den også, kom årets idè til meg. Lille meg med 48 kilo i egenvekt har jo uansett mye lavere totalvekt (meg + bagasje) enn en helt gjennomsnittlig 1.80-nordmann med 20 kilo bagasje. Selv om jeg har 30 kilo bagasje veier vi likevel mindre enn gjennomsnittsnordmannen uten bagasje. Jeg lanserer derfor et nytt konsept for bagasjeutmåling for flyselskaper: Totalvektsberegning (TVB). TVB innebærer at hver passasjer kan påføre flyet f. eks maks 100 kilo, og så blir det opp til hver og en hvordan man vil disponere disse hundre kiloene. Jeg kan dermed med god samvittighet ta med meg 52 kilo bagasje og igjen få et semantisk korrekt forhold til håndbagasje, mens Ola Nordmann kanskje må klare seg med 20 kilo, inkludert håndbagasje.

TVB vil etter min mening føre til en mye mer rettferdig fordeling av tillatt bagasjevekt, og jeg håper pionerer innen flyfart vil plukke den opp så fort som mulig, slik at den kan begynne å spre seg.

13 Comments:

At 3:00 pm, Anonymous Anonymous said...

Ser for meg en del nakne overvektige mennesker på flyplassene i tiden framover om dette går igjennom. Det har jo både positive og negative sider. Vel, strengt tatt kanskje bare negative...

-
peddy

 
At 9:33 pm, Blogger ballerina said...

On the top of my head har jeg allerede to løsninger: flyselskapene kan sette maksvekten til det som maksimalt er sannsynlig at får plass i et flysete, og/eller man kan viderebringe dagens system med kilopris per kilo over tillat vekt. Løsninger i fleng!! Eller det kan være et ekstra incentiv for de overvektige til å.. æh, nei, det er vel politisk ukorrekt...

 
At 2:38 pm, Blogger i1277 said...

Narkosmuglere har jo årevis med erfaring når det gjelder kreative metoder å få med seg ting. Kanskje det etter hvert blir vanlig at folk begynner å benytte kroppens hulrom til å transportere helt vanlig, lovlig bagasje?

 
At 3:13 pm, Blogger ballerina said...

..eller i-utgangspunktet-lovlig-bagasje, som den berømte hårgeléen, eller den mindre berømte kontaktlinsevæsken (min), som de står klare til å rappe ved sikkerhetskontrollen.. Hmm..

 
At 11:18 am, Blogger Rambukk said...

Laila, jeg syns jeg ser deg svinse rundt med 52 kilo håndbagasje på flyplassen. Men hva med de som veier over 100 kg? Skal de sjekkes inn som vanlig bagasje?

 
At 11:49 am, Blogger ballerina said...

Neinei, de 52 kiloene skulle være innsjekket bagasje, ikke håndbagasje! Det var det som var det geniale nemlig. Å *slippe* å drasse rundt på haugevis med kilo i håndbagasje.

100 kilo var bare et forslag fra løse luften, grensen kan jo gjerne settes høyere slik at alle får være med.

Hmpf... Synes det har vært forbausende lite jubel over idéen så langt!

 
At 10:30 pm, Blogger Rambukk said...

Laila, hvis grensen settes høyere, tviler jeg på om alle får være med..Men ideen er ehm...interessant!

 
At 9:40 am, Blogger ballerina said...

Heheh, godt poeng! Da ser det ut til at vi faller tilbake på overvektsbetalingssystemet for de over 100. Da har vi i alle fall klart å forskyve overvektsbetalingen fra de med for mye bagasje til de med for mye egenvekt. Her blomstrer solidariteten! ;-)

 
At 3:50 pm, Anonymous Anonymous said...

Jeg synes du er inne på noe! Men kanskje det skulle vært kilopris på flybilleten! Vekten på flyet henger jo sammen med bensinforbruket, og dermed kostnadene for flyselskapet. en flybillet koster 10 kr kiloen... altså 1000 kr om du og bagasjen veier til sammen 100kg!

Super god jul :)

 
At 4:28 pm, Blogger ballerina said...

Åh, nå er vi inne på noe her! Så kunne man hatt en grunnpris for hver strekning, slik at total flybillettpris = grunnpris + (vekt*kilopris)

..skal jeg ringe British Airways?

 
At 12:08 am, Anonymous Anonymous said...

det blir bra og er det ikke bedre om vi starter et eget selskap !!! :D

 
At 10:09 pm, Blogger Esquil said...

heisann, du blogger igjen :) det er bra

egentlig har dere gode ideer. problemet er: de som bestemmer sånt er voksne menn som sitter mye. De som veier mest er også voksne menn som sitter mye.

men hvis dere får gehør, vil jeg foreslå et tillegg for lange reiser uten god grunn. Altså, hvis en dude drar fra norge til bali eller fiji for å ligge på en varm strand, må han betale ekstra fra det punktet der han passerer nærmeste varme strand, dvs. middelhavet.

 
At 11:41 am, Blogger ballerina said...

Publisher: Ja, eh, stiller du med egenkapital eller? ;-)

Esquil: Det var heller ingen dum idè nei (hvis vi ser bort fra at jeg nok blir rammet selv da), la miljøsvin betale for seg! Så får vi bare håpe at det ikke er italienere som skal administrere byråkratiet rundt grunngodkjenningen. ;-)

 

Post a Comment

<< Home

En blogg kan være et godt verktøy for en som i litt for stor grad glemmer de små og store tingene som utgjør livet. Dette er min reserve- hukommelse.