Tuesday, March 06, 2007

Bloggpushing

Jeg vet at mange venner og kjente leser bloggen min, og at dere leser den fordi dere kjenner meg, og ikke fordi dere er blogglesere generelt. Dermed går dere glipp av mye virkelig bra blogging, som kan være alt fra åndelig føde og humor til samfunnsdebatt. Jeg vil derfor introdusere dere for fire svært gode blogger som dere bør ta dere tid til å bli kjent med. Ikke fordi det ikke er flere kvalitetsblogger der ute, men heller fordi fire er et overkommelig antall selv for en som er passe interessert i utgangspunktet.

La oss begynne med Lord X. Han har en fantastisk humor spekket med selvironi, og en helt særegen skrivestil, og gullkornpostene kommer tett som hagl. Hvis dere ikke lar dere overbevise av det som måtte ligge på fremsiden når dere sjekker den ut, så les i det minste om dyrene i skogen som hater ham, den treffende innsikten i hva slags refleksjoner menn gjør seg i møte med irrasjonell krangling, og et par utvalgte datehistorier.

Videre har vi Vampus, som skriver en glimrende politisk blogg, uimotståelig på tross av at hun står milevis unna meg politisk - dels fordi hun har en rekke gode poenger som egner seg godt til å utfordre mitt eget politiske ståsted, dels fordi bloggen er så ypperlig krydret med humoristiske poster som ikke har noe med politikk å gjøre, og dels fordi hun har integritet nok både til å innrømme feil og til å gi politiske meningsmotstandere rett i enkeltsaker.

Esquil har dessverre (for dere) stengt Rølerbloggen for en stund, men han har lovet at den kommer til å gjenåpnes, og når det skjer bør dere snarest lese alle de glitrende novellene som ligger der innimellom like glitrende humor og ikke minst rystende og særdeles levende innblikk i vanskelige og alvorlige tema. I mellomtiden finner dere ham her, på forfatterbloggen. Les for eksempel Om demokrati og Suveren seier til Smirnoff.

Til sist vil jeg nevne en blogg som gir meg aldeles storartede fornøyelser: Ars Ethica. Nicolas, bloggens forfatter, skriver om (men ikke bare om) tema som religion, abort og homofili med sylskarp logikk og blottleggende sammenligninger, og ikke minst med stor innsikt. Det som er ekstra morsomt er at han lykkes i å få med seg både religiøse, abortmotstandere og homofobe i debatten, slik at også kommentarfeltet virkelig er verd sin lesning.

Såh. Dette var et spark i riktig retning som jeg håper dere vil ta til etterretning. Dere kommer ikke til å angre!

4 Comments:

At 3:39 pm, Blogger Nicolas said...

Ojojoj, jeg rødmer litt her jeg sitter - tusen takk for ros :) Har dårlig tid nå (derfor det ikke er skrevet noe på Ars Ethica de siste dagene), men skal ta en titt på lailablog også :)

 
At 3:54 pm, Blogger ballerina said...

Heheh, ikke noe stress - det var helt uforpliktende ros! ;-)

 
At 10:07 pm, Blogger Esquil said...

Takk for anmeldelsen :) jeg rødmer kledelig og hertugen brummer fornøyd.

 
At 1:08 pm, Blogger ballerina said...

Heheh, bare hyggelig! :)

 

Post a Comment

<< Home

En blogg kan være et godt verktøy for en som i litt for stor grad glemmer de små og store tingene som utgjør livet. Dette er min reserve- hukommelse.