Sunday, April 01, 2007

Bilpushing

Jeg vil anbefale alle som skal kjøpe seg bil å kjøpe en Nissan Micra. Dette lille vidunderet av en bil byr på stadig nye gleder for en som ikke har lest manualen og satt seg inn i alt hva den har å by på. Nylig oppdaget jeg tilfeldigvis at den har intelligente vindusviskere, som ikke bare vet forskjell på regn og ikke regn, men som fanger opp nyanseforskjeller i nedbørsmengden og justerer hastigheten deretter.

Samme dag hadde jeg fryktelig dårlig tid, og bensinmåleren pekte dermed mot bunnen av reservetanken, og jeg begynte småstresset å kalkulere hvor mye tid jeg kom til å miste ved å kjøre omveien til nærmeste bensinstasjon. Nissan Micra O lettelse da den velsignede kjørecomputeren kunne opplyse at bensinen holdt til hele 100 km! Hvem skulle trodd det. Den samme kjørecomputeren holder også styr på både faktisk og gjennomsnittlig forbruk (som forøvrig steg fra 0,56/mil til 0,8/mil etter at vi flyttet opp i fjellene og kjører i oppoverbakke halvparten av tiden).

Men det kanskje beste med hele bilen er at den er nøkkelløs. Som kjent ligger nøkkelen alltid nederst i veska, og når man prøver å finte den ut ved å stikke hånda under det andre, så skvetter den unna. Det er rett og slett lite sannsynlig at man kommer unna det å måtte ta ut alt som ligger i veska før man kan ta opp nøkkelen. Her spares dermed irritasjon i mengder! Så lenge nøkkelen befinner seg på meg er det greit for Micraen, som endatil holder styr på om nøkkelen er inni eller utenfor bilen, slik at man ikke kan låse den inne. Det tok fryktelig kort tid å innse at det er ytterst behagelig å slippe å tenke på bilnøkler.

I tillegg til dette er den svært praktisk innredet, med en egen knagg til å henge vesken på, eller mer maskuline ting hvis du må, og hemmelige rom til å legge verdisaker i. IvanOg selv om den er liten, er den så romslig at ikke engang Ivan, som er den nest høyeste italieneren jeg har sett og fullt på høyde med en god nordmann, hadde noe å si på plassen i baksetet.

Stereoanlegget styres fra rattet, og har man først styrt stereoen fra rattet tror jeg neppe man vil ønske å styre det fra noe annet sted noensinne. Dette bringer oss forøvrig til det kanskje eneste negative med hele bilen (bortsett fra at den bringer ulykke, noe jeg kommer tilbake til senere), nemlig stereoanlegget. Nissan Stereo AS bør gå et par runder med seg selv og diskutere litt konsepter. Hva mente de egentlig med å lage en CD-spiller som (i teorien da) kan spille mp3-plater, men som samtidig, veldokumentert gjennom unntakslisten over hva slags formater den takler, bare klarer å lese ferdigkjøpte musikk-CD-er?

Det må for ordens skyld nevnes at den forrige bilen jeg kjøpte var en Ford Fairmont med kengurufanger 1982 Ford Fairmont med kengurufanger som jeg gav 7000 kroner for i Australia, og solgte for 400 noen måneder senere, og jeg ser ikke bort i fra at biler flest av i dag kommer begeistrende ut av det i sammenligning. Uansett er Micraen en liten og billig bil, og jeg er slett ikke sikker på at små og billige biler flest er like intelligente og harmoniske som denne.

2 Comments:

At 10:35 am, Anonymous Anonymous said...

Apropos Italia og bil. http://tcc.itc.it/people/rocchi/fun/europe.html

-
peddy

 
At 9:42 pm, Blogger ballerina said...

Heheh, den der er genial! Den er så utrolig på kornet, kjenner igjen nesten hver eneste scene. ;D

 

Post a Comment

<< Home

En blogg kan være et godt verktøy for en som i litt for stor grad glemmer de små og store tingene som utgjør livet. Dette er min reserve- hukommelse.